Egenomsorg!

Det er så vigtigt at passe på sig selv – og det betyder især også, at opmærksomheden skal rettes tilbage og hjem i os selv indimellem. Her kommer nogle forslag til, hvordan du helt konkret gør det. Forslag som du kan supplere op med din egen kundskab om, hvad der virker for dig 😉

 

En gang om dagen at rose dig selv – uden bagefter at være kritisk overfor dig selv igen

En gang om dagen at rose nogle andre – igen uden begrænsninger og uden brugen af ”men”

En gang om dagen at tænke: ”hvad er det, jeg vil lige nu?”

  • ”hvad er det, jeg har behov for lige nu?”
  • ”hvad vil være godt for mig lige nu?”

En gang om dagen at stoppe op og skabe opmærksomhed henimod dig selv: ”hvor er jeg lige her og nu?”

 

En gang om dagen at grine helt fra hjertet

En gang om dagen at smile til dig selv

 

En gang om dagen at sige bevidst ”ja”

En gang om dagen at sige bevidst ”nej”. Dette gælder især i situationer, hvor der ellers ikke ville være sagt/tilføjet noget, men hvor du bare ville have accepteret det, der foregår, og have rettet dig ind efter andre

En gang om dagen at sige din egen mening frit fra leveren – alt fra ”jeg har ikke lyst til at sige noget til det i dag”, ”jeg har en helt anden opfattelse/holdning….” , ”jeg mener at…..”

 

Tre gange om ugen at skabe en stemning/atmosfære kun for dig selv

– om det er at tage et bad med te og levende lys, sidde med din kop kaffe til en film. Og denne ”mig”-tid er en hellig tid, der ikke må afbrydes og aflyses, ingen kommunikation per sms, eller tanker på hverdagsting

 

En gang om dagen at tage kontakt med et velgørende menneske, dvs. et menneske, du kan tage noget fra, der ikke vil have noget fra dig. Og nogle gange er det bare fint at se et andet menneske smile, eller at lytte til en velkendt stemme

At opdage/sanse forandringer – og at markere dem – registrere og fejre forandringer, årsdage, årstidernes skift

 

Indimellem at tænke over:

  • Hvad er mine styrker? Hvad kan jeg godt lide at lave? Hvilke hidtil ubrugte ressourcer har jeg til rådighed? Hvad har jeg altid haft lyst til at lave?
  • Hvad må blive anderledes, hvad må ikke blive anderledes?

 

Og herfra kan du se og plukke fra de spørgsmål, jeg selv bruger. Jeg arbejder selv på et krisecenter for kvinder, så du kan tro, at jeg har trænet at rette min opmærksomhed hjem igen, tilbage til mig. Det er nogle seje udfordrende skæbner, de kvinder har, og deres kriseoplevelser gør, at jeg virkelig skal stå stærkt i mig selv for netop at hjælpe dem. Og spørgsmålene her hjælper mig meget i den proces: at være hjemme i mig. På den måde – når jeg giver mig egenomsorg – giver jeg dem min bedste omsorg.

Spørgsmål til egenomsorg

  • Hvor glad er du det meste af tiden?
  • Hvordan føler du dig – i forhold til dig selv?
  • Hvem og hvad elsker du?
  • Hvor rask føler du dig for tiden?
  • Opsøger du hjælp – og tager imod hjælp fra andre?
  • Hvad føler/oplever du i forhold til dit arbejde?
  • Er din hviletid passende/rimelig og tilfredsstillende?
  • Føler du dig ofte elsket og forstået?
  • Hvad gør dig bange?
  • Hvad giver dit liv betydning og mening?
  • Kan du tilgive dig selv, når du har begået fejl?
  • Hvordan ser dit håb ud?
  • Føler du dig ofte alene?
  • Hvad værdsætter du som glæde og fornøjelse?
  • Hvad er det, du ikke snakker med nogen om?
  • Hvad føler du, når du betragter dig selv i spejlet?
  • Hvad kunne du gøre for at vise mere omsorg for dig selv?
  • Med hvem kan du snakke om dit ”indre” liv?
  • Griner du og græder du?
  • Hvor ærlig er du over for dig selv?
  • Hvilken form for bevægelse skaber glæde hos dig?
  • Hvilken musik skaber glæde hos dig?
  • Hvordan finder du trøst?
  • Hvad er dine spirituelle behov, og finder du trøst i din spiritualitet?
  • Hvis du kunne forandre tre ting i dit liv, hvad ville det så være?

© Institut Berlin, Lydia Hantke, 2017

 

I ønske om omsorg!

Monika